Kuopion Lentäjät ry on perustettu vuonna 1987 Kuopion Ilmailuyhdistyksen moottorilentojaostosta. Samassa yhteydessä perustettiin Ilmailuyhdistyksen laskuvarjojaostosta Kuopion Laskuvarjourheilijat ry.
Kuopion Ilmailuyhdistyksen varojen ja velkojen selvittelyssä hyppääjät saivat jaostojen yhteisessä käytössä olleen Cessna 172 Reims Rocketin (OH-CFB), hyppykalustonsa sekä hieman velkaa. OH-CFB kukistui sittemmin jo seuraavana vuonna hyppylennolla polttoainepulaan, onneksi tilanteesta selvittiin pelkillä henkisillä hiertymillä.
Moottorilentäjät saivat korvaukseksi kerhojen eriytymisessä hieman rahaa. Uusien kerhojen perustamista suunnitteleva kokous, missä hyväksyttiin säännöt ja valittiin toimihenkilöt pidettiin alkuvuodesta 1987, ja yhdistysrekisteriin yhdistykset merkittiin vuoden lopulla.
Yhdistysten perustamistavaksi sovittiin kolmen henkilön nimissä tapahtuva perustaminen. Kuopion Lentäjät ry:n perustajina olivat Pekka Kaikkonen, Pertti Hytönen ja Jukka Nykänen.
Vuoden 1987 yhdistys etsi itselleen konetta, ja olipa esisopimuskin tehty USA:sta tuodusta Cessna 172 -koneesta, mutta maahantuoja ei saanut asiakirjoja sellaiseen kuntoon, että kauppoja olisi voitu tehdä. Tämä kone on sittemmin saatu Suomen rekisteriin tunnuksella OH-CFW ja lensi Kuopiossakin muutaman vuoden ansiolentoja.
Omaksi koneeksi löytyi viimein seuraavana vuonna (1988) Hyvinkäältä Beechcraft Musketeer Sport III OH-BMD. Kone ei miellyttänyt Cessnoihin tottuneita pilotteja, ja kerhon alku olikin vaatimatonta alle kymmenen jäsenen määrällä. Mike Delta oli kerhon käytössä aina vuoteen 1997 saakka, jolloin Pyhäjärveltä ostettiin Cessna 172 L OH-COR, ja BMD myytiin pois. Cessnan myötä kerhoon liittyi paljon uusia jäseniä ja lentotuntimäärät kasvoivat ja toiminta vilkastui huomattavasti.
Vuoden 2003 alussa jäsenrekisterissä oli 96 henkilöä. ”Corria” ostettaessa arvioitiin jäljellä olevan tuntimäärän riittävän ainakin vuoden 2004 lentokauden loppuun, mutta lisääntyneen toiminnan vuoksi moottorin peruskorjaus jouduttiin tekemään jo loppukesällä 2002.
Vuoden 2010 alussa kerhomme aloitti selvitystyöt uuden lentokoneen hankintaa silmällä pitäen. Monien puhelinsoittojen ja sähköpostien vaihdon jälkeen uusi kone löytyikin Ruotsista. Kone oli palvellut pienellä tuntimäärällä vanhaa omistajaansa USA:ssa.
Keskiviikkona 24.3.2010 Kuopion Lentäjien historiassa kääntyi uusi sivu, kun Cessna 172SP-mallinen kone laskeutui Rissalaan. Kone rekisteröitiin kerhon nimen mukaan OH-KLE:ksi.
OH-KLE on nykyaikainen ja hyvä kone, mutta sen ylläpito oli kallista. Koneen käyttöaikana ei yhtenäkään vuonna pääsy lähellekkään plusmerkkiä koneen käyttökuluissa. Tästä syystä kone myytiin Saksaan ja tilalle vuokrattiin aluksia diesel-moottorilla varustettu Cessna OH-CAU. Kone todettiin hyväksi ja pienikulutukseksi, josta syystä hankittiin oma diesel-Cessna Englannista. Koneen alkuperäinen rekisteri G-BRWX vaihtui Suomessa OH-KLD:ksi.
Koneen 125 hevosvoimainen moottori vaihtui 2019 Continentalin 155 hv dieseliin. OH-KLD:n käyttökulut olivat vain noin 1/3 OH-KLE:n vastaavista, mikä oli tärkeää pitkillä palolennoilla. Ensimmäistä kertaa kerholla oli kone, joka tuotti hieman voittoakin! Vuonna 2019 kerhon valtasi pikkuhiljaa myös ultrakevytinnostus ja kerhokäyttöön vuokrattiin Eurostar EV-97, OH-U419. Valitettavasti kone oli sen verran huonokuntoinen, että kaikkia halukkaita ei ehditty kouluttaa kesän aikana.
EASAn ultrakevytmääräykset muuttuvat vuonna 2020 ja alettiin kerhossa harkita jo oman koneen hankintaa. Uusituvat ultramääräykset painon suhteen, Korona-tilanteen lisäksi, aiheuttivat kuitenkin tilanteen, jossa kerholle päädyttiin vuokraamaan MD 3 Rider -ultrakevytkone jäsenten käyttöön.
Koska uudet koneet olivat kalliita ja niitä on vaikea saada, päätettiin lentokaudeksi 2021-2022 vuokrata FK-9 -kone yksityiseltä omistajalta. Kone on tarjolla harjoituslentoihin ja koulutukseen.