Lentäminen on kiehtonut ihmistä kautta aikojen ja nykyisin se on erittäin kiehtova ja mukaansa tempaava monipuolinen hieno harrastus. Lentokoneella voi matkata monipuolisesti ja nopeasti niin kotimaassa kun ulkomaillakin tai käydä ystävien kanssa paikallislennolla katselemassa maisemia. Vasten yleistä kansan käsitystä lentäminen on aivan tavallisten ihmisten harrastus siinä missä muukin harrastus. Tule ja tutustu ilmailun kiehtovaan maailmaan.

Kuopion Lentäjillä ei ole ilmailun koulutuslupaa eikä omia lennonopettajia. Kuopion Lentäjät ry:n jäsenien on kuitenkinkin mahdollista saada ultrakevytlupakirjaan (UPL) ja moottorilennon lupakirjaan (LAPL/PPL) liittyvää koulutusta. LAPL/PPL-koulutuksen järjestää Suomen Ilmailupalvelut (SIP) ja UPL-koulutus järjestetään yhteistyössä Lapinlahden Ilmailijoiden kanssa..

Seuraava UPL-teoriakoulutus alkaa talvella 2021. Lisätietoja saat Matti Kuosmaselta, puh. 0447856364 tai sähköpostilla matti.kuosmanen@iki.fi

KURSSIT

Kuopion Lentäjät järjestää jäsenilleen viranomaisten vaatimusten mukaista palolento- ja SAR-koulutusta yhteistyössä Suomen Lentopelastusseuran kanssa.


ULTRAKEVYTLENTÄJÄN LUPAKIRJAKURSSI (UPL)

UPL-lupakirja oikeuttaa lentämään luokan kevytkoneilla, joiden maksimi lentoonlähtöpaino on 450 kg (600 kg 1.7.2020 alkaen). Koulutus on kurssimuotoista ja siihen kuuluu sekä teoria- että lentokoulutusta. Kurssilaisten määrästä riippuen järjestämme vähintään yhden kurssin vuodessa. Kurssiajankohdan pyrimme mahdollisuuksien mukaan järjestämään kaikille ilmoittautuneille sopivaksi.

 

Kuvan mahdollinen sisältö: lentokone, taivas ja ulkoilma

Ikäraja

Koulutuksen alaikäraja on 17 vuotta ja ultrakevytlupakirjan voi saada 17-vuotiaana. Ennen lupakirjan myöntämista oppilas voi lentää yksinlentoja lennonopettajan valvonnassa kentän läheisyydessä ja myös matkalentoja.

Tietopuolinen koulutus

Perinteisesti järjestämme teoriakurssin kevättalvella ennen varsinaisen lentokoulutuksen aloittamista, mutta joskus teoriat on myös mahdollista käydä myös lentokoulutuksen kanssa rinnakkain. Teoria on mahdollista suorittaa Suomen Ilmailuliiton verkko-opetuksena.

Lentokoulutus

Lupakirjakurssiin kuuluu vähintään 25 tuntia lentoja, joista vähintään 15 tuntia lennetään opettajan kanssa ja vähintään 5 tuntia yksinlentoina. Kurssiin kuuluu myös vähintään 5 tuntia matkalentoharjoituksia. Nämä ovat minimejä, konetyypistä ja muista seikoista johtuen koululentoja voi joutua lentämään enemmänkin.

Lentokoe

Lentokoulutuksen lopuksi lennetään lentokoe (vrt. autokoulun inssiajo), jonka läpäistyään oppilas hakee UPL-lentolupakirjaan TrafiComista.

Koulukone

Kerho käyttää vuokrakoneita, oman koneeb hankinta on parhaillaan suunnitteilla. Tarkoituksena on hankkia uuteen 600 kg-luokkaan sopiva metallirakenteinen kone, joka sopii Rissalassa käytettäväksi. Kerho on vuokrannut jäsentensä käyttöön lentokaudelle 2020 MD 3 Rider -koneen.

 


YKSITYISLENTÄJÄN LUPAKIRJAKURSSIT LAPL ja PPL

LAPS/PPL-lentokoulutus hoidetaan yhteistyössä Suomen Ilmailupalvelut Oy:n (SIP) kanssa Kuopiossa. SIP tarjoaa yksityislentäjän lupakirjaan liittyvää  yö- ja vesilentokolutusta.

SIP:n yksityislentäjän PPL lupakirjakurssi koostuu 100 teoriatunnista ja 45 lentotunnista. Lupakirja oikeuttaa lentämään yksimoottorisia lentokoneita.

Kurssit pyritään aina toteuttamaan oppilaiden toiveiden ja aikataulujen mukaisesti. Kerhomme
yksityislentäjän lupakirjakurssit kestävät oppilaasta riippuen noin 4-8kk.

Koulutuksen voi aloittaa jo 16-vuotiaana (huoltajan suostumuksella) ja lupakirjan voi saada
täytettyään 17 vuotta. Normaali terveys riittää ja silmälasit eivät ole este.

Teoriakoulutus koostuu yhdeksästä ilmailun osa-alueesta joita ovat ilmailun säädökset,
lentokoneen yleistuntemus, suoritusarvot ja lennon suunnittelu, ihmisen suorituskyky ja
rajoitukset, sääoppi, lentosuunnistus, lentotoiminta, lennonteoria, radiopuhelinliikenne ja
perusmittarilennonteoria. Teoriakoulutus suoritetaan luokkaopetuksena.

Kuvan mahdollinen sisältö: lentokone, taivas ja ulkoilma

Lentotunneilla harjoitellaan käytännössä teoriatunneilla opitut asiat. Jokainen lento käydään läpi ennen lentoa ja lennon jälkeen.

Lentokoulutus tapahtuu Kuopion Lentokentältä. Koulutuskalustona käytetään Cessna 150 ja 172 SP SkyHawk lentokoneita.

Tartu tilaisuuteen, aloita uusi monipuolinen ja mukaansa tempaava ilmailuharrastus!

 


VESILENTOKOULUTUS (SEA)

Vesilentokelpuutus tuo ilmailuharrastukseesi aivan uuden ja upean ulottuvuuden. Suomi,
tuhansien järvien maahan on täynnä vesilentokenttiä.

SIP kouluttaa myös joustavasti ammattitaidolla vesilentokelpuutuksia SEP
(sea). Vesilentokurssin aloittaminen edellyttää vähintään 75 tunnin lentokokemusta
moottorilentokoneella.

Kuopion Lentäjät kouluttaa tarvittaessa ultrakevyt lupakirjaan liittyviä vesilento-oikeuksia yhteistyössä Lapinlahden Ilmailijoiden kanssa.

Vesilentokoulutus koostuu noin 10 tunnin teoriaosuudesta, vähintään 10 tunnin
lentokoulutuksesta sekä vähintään 50 lentoonlähdöstä ja laskusta.
Vesilentokurssin päätteeksi tulee suorittaa vielä tarkistuslento erillisen tarkistuslentäjän
kanssa.

 


YÖ–LENTOKOULUTUS (NF)

Yölentokelpuutus laajentaa harrastustasi jopa kelloon katsomatta kelin sen salliessa. Koe uusi
ulottuvuus lentoharrastuksessasi ja koe lentämisen vapaus myös kirkkaan kelin pimeässä
yössä. Taivaalla tähdet ja kuu, jo kaukaa loistavat teiden, kylien ja kaupunkien valot sekä
öinen kiitotie valoineen tuo upean elämyksen lentoharrastukseesi.

SIP tarjoaa myös joustavasti yölentokoulutusta. Koulutus
koostuu noin 10 tunnin teoriakoulutuksesta sekä lennonopettajan tekemästä teoriakokeesta.
Lentokoulutus koostuu vähintään 10 tunnin mittaisesta lento-osiosta, joka sisältää
perusmittarilennon, lentoonlähdöt ja laskut, laskeutumisvalolla ja ilman, häiriötilanteet,
matkalennon, välilaskut sekä tietenkin mieleenpainuvat yksinlennot.

Yölentokelpuutus (NF) antaa sinulle oikeuden lentää VFR lentoja kelin salliessa myös auringon
laskun ja nousun välisenä aikana jolloin yön katsotaan vallitsevan.

Yölentokoulutuksen voi suorittaa myös yksityislentäjän (PPL) lupakirja kurssin yhteydessä,
mutta suosittelemme sen suorittamista vasta aikaisintaan 80-100 tunnin kohdalla, jolloin
koneen peruskäsittely on paremmin jo hallussa. Tällöin saa enemmän irti myös opetuksesta.